کد مطلب:234455 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

قابل توجه
عقیده به تركیب اجسام (از عناصر مختلف) خیلی قدیمی است به طوری كه تاریخ منشائی برای پیدایش این فرضیه نمی تواند در دست بگذارد.

این فرضیه امروز از زیر آزمایش درست بر آمده است و علم تجربی ثابت كرده كه هر جسمی از اجسام صغار و عناصری مختلف تركیب شده از جمله بدن انسان از املاح و مواد معدنی بسیار ویتامین ها، دیاستازها، هورمونها، آنزیم ها و مواد دیگر ساخته شده است.

روی این اصل طب امروز درمان بسیاری از امراض را به جبران كمبود خیلی از این مواد می داند و معتقد است كه دوا و غذای سالم



[ صفحه 319]



و صحیح مواد تركیبی بدن را منظم می كند.

چندین سال قبل در یكی از مجلات شرح حال یكی از مرتاضین هند را نوشته بودند كه از جمله كرامات او (یا شرط اصلی موفقیت در راه ریاضت) قناعت خارق عادت او و اكتفا كردن در چندین شبانه روز به یك بادام بود.

بعضی از مجلات دیگر كه ناقل از مجلات طبی اروپا می بودند این مسئله را تحت اصول علمی حل كردند مبنی بر این كه زندگی جز حرارت چیزی نیست، هر چیز كه بتواند ایجاد حرارت كند ایجاد حیات كرده غذا در بدن هنری كه به خرج می دهد این است كه سوخت بدن را تأمین می كند و تولید حرارت می نماید در نتیجه قلب ضربان و خون جریان و روح و بخار سریان پیدا می كند.

این عقیده با فرضیه ای كه بعضی از فلاسفه قدیم در مورد حیات و وجود داشتند چندان بیراه نیست جز این كه از آن به طور غلط استنتاج كردند و گفتند برای تولید حرارت به قدر كافی هیچ لزوم ندارد كه غذا بخوریم و شكم خود را از انواع ثقلها پر كنیم بلكه با در نظر گرفتن مقدار لازم از حرارت خوردن چند یا یك دانه قرص و یا تزریق یك آمپول كه مولد همان مقدار از حرارت باشد كافی است و بالاتر آن كه اگر بشود به بعضی از وسایل الكتریكی و مغناطیسی تولید حرارت كنیم بدن هیچ نیازی به سوخت و غذا نخواهد داشت چنان كه گفتیم اساس این ادعا فرضیه برخی از فلاسفه است كه حیات را مرادف با وجود و وجود را عین حیات می دانستند و آن را چیزی جز حركت و حركت را موجدی جز حرارت یا به عكس نمی شناختند.



[ صفحه 320]



بدن انسان پیوسته دستخوش تغییر و تبدیل است و برابر آن چه از او تحلیل می رود تبدیل می خواهد، او از عناصر بسیاری ساخته شده است مقابل آن چه از دست می دهد باید به وسیله غذا به دست بیاورد.

غذا سوخت بدن را تنها تأمین نمی كند بلكه بدل ما یتحلل است كمبود ویتامین ها و املاح مختلفه معدنی و دیاستازها و هورمونها ازت بدن را جبران می نماید.